NSA: rekompensata wypłacana przez gminę na pokrycie kosztów wykonywania zadań użyteczności publicznej przez spółkę gminną z VAT
W ocenie NSA za zasadne należało uznać stanowisko, że wprawdzie spółka wykonuje zadania własne gminy, jednak działa w tym zakresie jako podatnik VAT. W konsekwencji otrzymywane świadczenie pieniężne, określone jako rekompensata, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu tym podatkiem.
Z punktu widzenia spółki otrzymana należność stanowi zapłatę (wynagrodzenie) za świadczone przez nią usługi. Spółka nie wchodzi zaś w skład administracji samorządowej, ale prowadzi niezależną działalność gospodarczą. Dodatkowo podlega regulacjom prawa cywilnego i handlowego, jako osoba prawna zaś jest względnie samodzielna w zakresie swojego funkcjonowania i zarządzania (choć ograniczają ją w jakiejś mierze regulacje ustawy o gospodarce komunalnej).
Mimo to, wykonując zadania własne gminy, nie dysponuje jakąkolwiek prerogatywą władztwa publicznego przysługującego gminie, co tym samym powoduje – w świetle orzecznictwa TSUE – że nie jest objęta zasadą nieopodatkowania podatkiem VAT.
Rekompensata wypłacana przez gminę a VAT
Sprawa dotyczyła spółki, która została utworzona jako spółka gminna. Na mocy stosownej uchwały gmina powierzyła jej realizację zadań własnych z zakresu gospodarki nieruchomościami i zadań o charakterze użyteczności publicznej w drodze świadczenia usług w zakresie: wspierania rozwoju przedsiębiorczości, promocji gminy, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz prowadzenia polityki rozwoju w skali lokalnej.
Wyrok NSA z 10 czerwca 2021 r., sygn. akt I FSK 1947/18.